Вінниця
19.05.2024
19.86° C
Вгору

Як відбувався розвиток туризму Вінниці у часи пандемії COVID-19 та на початку повномасштабного вторгенння?

Під час останньої сесії Вінницької міської ради, що відбулася 29 березня, депутати підтримали рішення про виконання Програми розвитку туризму Вінницької міської територіальної громади (ВМТГ) у період з 2021 по 2023 рік. Після трьох років виконання програми її визнали успішною, незважаючи на серйозні кризові фактори, такі як пандемія COVID-19 та російська війна проти України, які вплинули на сферу туризму в Україні.

Зокрема, вдалося суттєво посилити впізнаваність Вінниці як туристичної дестинації на внутрішньому ринку, підвищити якість послуг та інфраструктури подорожей, а також розвинути існуючі та створити нові туристичні продукти.

За період дії Програми надходження від туристичного збору у Вінниці склали 6 595 534 грн. Їх динаміка показує, що після криз 2020 та 2022 років галузь зуміла продемонструвати потенціал до швидкого відновлення. А кількість ночівель зі сплатою турзбору за 2023 рік становила 69 200 (що вритул наближається до показників найуспішнішого доковідного 2019 року). Загалом сфери гостинності, туризму та дозвілля за три роки забезпечили надходження 230 млн гривень до місцевого бюджету.

Формування туристичних продуктів

За ці три роки у Вінниці з’явилося багато нового. Справжнім проривом сезону 2021 року стала поява двоповерхового туристичного автобуса-кабріолета Bus Pass, що курсує від Центрального автовокзалу до музею-садиби Пирогова. Попри російське вторгнення проєкт не зупинив свою роботу і в сезоні 2023 року провів майже 150 екскурсій (з них 11 були соціальними).

Після початку повномасштабної війни Вінниця стала прихистком для великої кількості внутрішньо переміщених осіб. Тому департамент маркетингу міста та туризму спільно з новоствореним КП «Офіс туризму Вінниці» провели близько сотні ознайомчих прогулянок, безкоштовних майстер-класів та активностей для переселенців.

Також у місті активно популяризували подільську кухню. Зокрема, було впроваджено новий гастросимвол Вінниці – вишню – і розроблено кілька десятків унікальних страв для закладів гостинності; вперше проведено конкурс кухарів Вінницької територіальної громади The Best Cook і розроблено нові гастротури (цикл «Смачна Вінниччина» від Офісу туризму Вінниці та екскурсія «Кухня під ногами» від Олени Павлової).

У травні 2023 року у Вінниці вперше пройшли дні винної культури Vinnytsia Wine Days – професійна подія, головною метою якої організатори назвали популяризацію бренду «українське вино» та просування Поділля як перспективного регіону для еногастрономічного туризму.

Також з жовтня 2022 року, після кількарічної перерви, у Вінниці поновили роботу Музею української марки імені Якова Балабана – першого та єдиного музею історичної філателії в Україні, де представлена найбільша колекція українських марок у світі. У 2022-2023 роках Офіс туризму Вінниці у партнерстві з «Укрпоштою» випустив 10 ексклюзивних марок Міста ідей та створив тематичний спеціальний поштовий штемпель постійної дії.

Ще один музей – один з головних туристичних магнітів Вінниці – Національний музей-садиба М.І.Пирогова розширив перелік своїх активностей. Зокрема, впродовж усього літа 2021 року на території садиби був розташований концертний майданчик просто неба – «PIROGOV SKY». А у вересні того ж року тут започаткували тематичний «Пироговський пікнік», який за два заходи зібрав понад 1200 відвідувачів.

Також у Вінниці щорічно проводяться Дні європейської спадщини: з майстер-класами, ексклюзивними екскурсіями і виставками. У 2023 році вперше до їх проведення доєдналося село Щітки, яке входить до складу міської територіальної громади. Там провели «Етнодень», присвячений рогозоплетінню як елементу національного реєстру нематеріальної культурної спадщини.

У 2021 році спільно з Барською та Кам’янець-Подільською міськими радами було успішно реалізовано проєкт «Camino Podolico: Подільський шлях святого Якова». Це культурний і паломницький маршрут з Вінниці до Кам’янця-Подільського за аналогією до відомого європейського маршруту Camino de Santiago, який поєднує 13 населених пунктів Вінниччини та Хмельниччини. Попри те, що повномасштабна війна не дозволила відкрити офіційний сезон у 2022-2023 рр., робота над цим маршрутом продовжувалась, і торік Camino Podolico прийняли до Європейської федерації Шляху св. Якова. Також було реалізовано грантовий проєкт «Шлях має тривати» за підтримки Ради Європи, який дозволив розробити і випустити гастрономічний каталог з рецептами автентичних місцевих страв.

Підтвердженням досягнень Вінниці і визнання її як потужного центру розвитку туризму стало відзначення міста на головній туристичній премії України Ukraine Tourism Awards 2021 в номінації «Місто мого серця».

Розвиток туристичної інфраструктури

У Вінниці в обмеженому форматі запрацював Туристичний хаб Visit Vinnytsia (по вул. Соборна, 89). Реконструкцію будівлі завершили наприкінці 2023 року, але закупівлю меблів та обладнання для повноцінного запуску відкладено у зв’язку з перерозподілом витратної частини бюджету на пріоритети безпеки й оборони в умовах воєнного стану. Водночас Офіс туризму Вінниці вже надає свої інформаційні послуги в онлайн і телефонному режимі: за період 2022-2023 років надано понад 11 тис. безоплатних консультацій.

Також з травня 2022 по грудень 2023 року включно Офіс туризму організував близько 500 заходів (екскурсії, тури, виставки, презентації тощо, з яких 67 – на безоплатній основі), реалізував 800 сувенірів вінницьких майстрів через створену ним платформу «BYVI» і провів 182 церемонії «Шлюб за добу».

У зв’язку з постійними ракетними обстрілами чи не всіх куточків України департаментом маркетингу міста і туризму ВМР були реалізовані безпекові заходи для жителів та гостей ВМТГ. Зокрема, це нанесення системи навігації у вигляді стрілок з написом «УКРИТТЯ» в центральній частині міста; перелік 32 закладів дозвілля та гостинності, що працюють як укриття для відвідувачів; і 24 акти обстеження об’єктів, які можуть бути включені до фонду захисних споруд цивільного захисту як найпростіше укриття.

З метою подальшого планування розвитку туристичної інфраструктури було розроблено концепцію туристичної навігації Вінниці із залученням експертів компанії Moreinfo. Інформація на нових елементах у формі пілонів та вказівників буде розміщена українською та англійською мовами, а також за QR-кодом із переходом на багатомовний сайт з аудіогідом. Для продовження втілення стратегічного проєкту з ревіталізації колишнього дитячого санаторію імені М. Коцюбинського у сезоні 2021 року було проведено чотири заходи (Вікенд мандрівників, мистецькі вікенди Ticket to the Sun, еко-фестиваль ДІЛИ), які загалом зібрали понад 4 тисячі відвідувачів.

Покращення якості послуг

Ще одним важливим пунктом у Програмі розвитку туризму було поліпшення якості послуг, кадрового забезпечення та комунікацій у сфері туризму. З цією метою у Вінниці регулярно двічі на рік відбувались засідання туристичної ради при міському голові, а також різноманітні зустрічі в Туристичному хабі для сфери гостинності Вінниці.

Також у 2021 році закладами HoReCa спільно з департаментом маркетингу міста та туризму і Вінницькою асоціацією гостинності «ХлібСіль» було підписано меморандум про впровадження Вінницького стандарту гостинності. Для керівників та персоналу цих закладів проведено навчання від провідної експертки з сервісу Оксани Марусич. Організовано зустрічі амбасадорів ВСГ з вінницькими гідами та дослідницею подільської кухні Оленою Павловою.

Крім цього, у 2021 році було розпочато роботу із запуску у Вінниці сертифікованої Школи гідів з відповідною до міжнародного стандарту програмою та циклом відеолекцій. У травні 2022 перед відновленням екскурсійної діяльності для гідів було організовано зустріч на тему «Психологічні особливості взаємодії ВПО під час екскурсій».

Маркетинг дестинації

У звітний період департаментом здійснювалося адміністрування та розвиток сторінок просування туристичної Вінниці у найпопулярніших соціальних мережах. Для сторінок Visit Vinnytsia у Facebook та Instagram було створено понад 1 тис. дописів. Їхнє охоплення склало 330 512 унікальних користувачів (у Facebook) та 101 234 користувачів (в Instagram).

Кількість унікальних відвідувачів туристичного сайту visit.vinnytsia.city станом на 31 грудня 2023 року склала 115 802 користувачів. Кількість публікацій – 235. Серед іншого на сайті створили розділ «Новини», який містить огляди, репортажі, інтерв’ю та анонси дотичних до туризму міста й регіону інформприводів.

Упродовж звітного періоду департамент організовував промоційні тури для Асоціації операторів в’їзного туризму (2021), відеоблогерів «Узол і Манько» (2021, 2023), «Нагорні походеньки» (2021), «Двоколісні хроніки» (2021), «УкрЮтубПроєкт» (2022) та Костянтина Грубича (2023).

Туристичний потенціал Вінницької громади був представлений і на міжнародних виставках: «UITT. Україна – подорожі та туризм» (2021), «ТурЕкспо» (2021), «Мандруй Україною» (2021), «Фестивалі чуттів» у Карлсруе (2023), фестивалі «Zdarzenie» у Торуні (2023). Вінницькі виробники презентували свою продукцію на гастрономічному ярмарку Foire de Dijon (2021) Для промоції на всеукраїнських та міжнародних подіях було підготовлено, випущено друком та розповсюджено туристичний каталог «Ідеї на вікенд» (українською та англійською мовами, 2021), буклети «Вінниця і Карлсруе – паралелі міст-побратимів» (німецькою мовою, 2023), «Вінниця – місто спокою та ідей для пошуку рівноваги» (польською мовою, 2023), туристичний путівник по Вінниці (українською та англійською мовами, 2023). У 2022 році випущено першу туристичну гастромапу «Смачна Вінниця», до якої долучилося 38 закладів гостинності (вони ж забезпечили і фінансування друку).

«Хочу нагадати, що Програма розвитку туризму 2021-2023 і Туристична стратегія писались ще в довоєнні часи, тож спершу в них не було передбачено таких сценаріїв, які ми переживаємо сьогодні. Розуміючи, що ще не один рік домінуючим для нас буде саме мобілізаційний сценарій розвитку туристичної галузі, ми не забуваємо в контексті європейської інтеграції і про елементи модернізації. Яскравий приклад – питання інклюзії в туризмі і загалом в нашому суспільстві: щоб люди були рівними у доступі до всіх сервісів. На сьогодні у нас діє вже нова комплексна Програма розвитку туризму та промоції ВМТГ на 2024-2026 роки, в якій скориговано пріоритети, посилено напрямки інклюзії, сталості, цифровізації, підтримки та навчання бізнесу, і зроблено акцент на залученні більшої кількості грантів та інших механізмів співфінансування проєктів і заходів», – розповів директор департаменту маркетингу міста і туризму ВМР Олександр Вешелені.

З повним текстом звіту щодо виконання Програми розвитку туризму Вінницької міської територіальної громади на 2021-2023 роки, а також циклічним звітом реалізації Стратегії розвитку туризму міста Вінниці до 2030 року можна ознайомитися на сторінці департаменту маркетингу міста та туризму Вінницької міської ради.

Коментарі у Facebook
Поділиться новиною
Share on Facebook
Facebook
Pin on Pinterest
Pinterest
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin