Вінниця
02.12.2022
-0.81° C
Наверх

“Вони можуть розстріляти “Мрію”, але вбити волю їм не вдасться”: все про український символ незламності

Увесь світ знає про українську “Мрію” — найбільший та найпотужніший транспортний літак з максимальною спорядженою масою 640 000 кг. Був створений київським КБ імені Антонова. Розробка літака почалась у 1985 році та тривала рекордно короткий час — 3,5 роки: АН-225 “Мрія” здійснила свій перший політ уже в грудні 1988 року. Головний конструктор — Віктор Ілліч Толмачов. “Мрія” була єдиним екземпляром у своєму виді. Кодове ім’я НАТО — “Козак” (англ. Cossack).

 

Першочергово літак створювався для перевезення компонентів ракет-носіїв “Енергія” й космічного корабля “Буран”. Проте до моменту завершення будівництва всі необхідні рейси з транспортування виконав літак ВМ-Т “Атлант”. Українська “Мрія” тільки перевезла “Буран” у Паризький авіасалон із здійсненням кількох показових польотів на Байконурі. 

 

Після розпаду радянського союзу, коли закрилась програма “Енергія-Буран”, у 1990 році літак був переміщений в ангар, де були демонтовані його двигуни для подальшого їх використання на літаках АН-124. 

 

До початку нового тисячоліття літак був законсервований, поки знову не виникла потреба у важких та габаритних перевезеннях. У січні 2002 року українська “Мрія” знову здійняла свої великі крила у небо, щоб доставити 187,5 тон продуктів харчування для американських військових зі Штутгарта до королівства Оман. Відтоді літак повернувся у стрій і працював на рейсах з транспортування дуже габаритних вантажів, які раніше не було можливості перевезти у повітряному просторі (локомотиви, 150-тонні генератори тощо). Можливість швидкого транспортування великогабаритних вантажів, що необхідні постраждалим від стихійних лих, забезпечило літаку репутацію цінного помічника для гуманітарних організацій.

Коли розпочалась пандемія Covid-19, “Мрія” була дуже затребуваною для транспортування великої кількості медичного вантажу. Зокрема, “Мрія” доставила 110 тонн комплектів для тестування на COVID-19 в австрійське місто Лінц з Китаю. Також літак був задіяний для перевезення предметів медичного призначення в обсягах, що не можна порівняти з іншими літаками на рейс, і тільки в 2020 році перевіз понад 1300 тонн медичних і гуманітарних вантажів.

 

Ан-225 перевіз найдовший вантаж в історії повітряного транспорту. Дві лопаті вітряка завдовжки 42,1 м кожна були доставлені літаком з Китаю до Данії для проведення спеціальних випробувань.

 

Окрім цього АН-225 побив рекорд з вантажопідйомності з показником 253,8 тонни. Загалом “Мрія” побила 240 рекордів,що є абсолютно безпрецедентним випадком в авіації. За це була внесена у 2004 році Міжнародною федерацією аеронавтики у Книгу рекордів Гіннесса.

 

Розміри літака-гіганта були просто вражаючими: довжина сягала 84 метри. Якщо порівняти з висотою багатоповерхівки, то це приблизно як 25-поверхова будівля. Висота літака – 18 метрів. Розмах крила залізного птаха був 98,4 метрів. Це майже довжина футбольного поля. Часто бувало, що АН-225 “не вміщався” в аеропорту, і його залишали просто на злітній смузі. Адже площа його крила становила 905 квадратних метрів.

 

 

Пальне “Мрії” розміщувалось у вісімнадцяти баках-кесонах, по три на кожний двигун. Загальна місткість всіх паливних баків складає 405 000 л. Розхід палива залежить від навантаження. За політ у крейсерському режимі Ан-225 витрачав від 15,9 тонн пального на годину. Вага одного двигуна становила 4 тони. Усього літак ма 6 двигунів, кожен з яких на старті мав потужність в 12,5 тис кінських сил.

Літак міг залишатися в повітрі до 18 годин і долати відстань до 15 тисяч кілометрів за рейс. Ан-225 мав 32 колеса: чотири на двох передніх опорах та 28 – в основному шасі. З початку експлуатації” Мрія” провела у небі 3740 годин — це приблизно 1,87 млн км відстані (або 46 разів довкола Землі по екватору). 

 

За своє життя легендарний літак відвідав біля 90 країн та приземлявся в 184 аеропортах. Для керування літаком такого масштабу потрібно лише 6 членів екіпажу. Кабіна розрахована на команду, до якої входять: командир, другий пілот, старший бортінженер, бортінженер, штурман і радист. Наявне також приміщення для другого екіпажу. Цікавим фактом є те, що цим літаком могли управляти тільки льотчики-випробувачі. За словами Євгена Галуненко, льотчика-випробувача ДП “Антонов”, загалом в Україні 5 тис льотчиків цивільної авіації, також є 1,5 тис військових льотчиків, але льотчиків-випробувачів — лише 30 чоловік.

 

Цікаво! У світі є ще одна “Мрія”: копія легендарного літака кружляє у повітрі одного з міст Німеччини. Єдиний нюанс – літак у 16 разів менший, але є точною копією АН-225. Німецький конструктор з Нюрберга Майкл Шпейєр створив копію нашого літака, використовуючи креслення оригіналу. Побудова копії зайняла майже стільки ж часу, скільки й будівництво справжнього лайнера!

Вага міні-гіганта становить 93 кілограми, має чотири турбореактивні двигуни, баки з паливом розраховані максимум на 8 літрів. Довжина німецької “Мрії” становить 5,3 метра, а розмах крил – 5,8 метра.

Цікавим фактом є те, що літак спочатку мав називатися інакше. Як зазначав Олександр Галуненко, герой України, перший льотчик-випробувач найбільшого в світі літака АН-225 “Мрія”, одним з варіантів була назва “Людмила”. У підприємстві вже був в експлуатації важкий транспортний літак АН-124 “Руслан”, деякі комплектуючі деталі якого були використані в АН-255, якому планували дати символічну назву “Людмила” до пари “Руслану”. Проте в останній момент українському лайнеру вирішили дати тепер уже відоме на увесь світ ім’я “Мрія”.

 

На жаль, наша крилата “Мрія” у тому вигляді, якому вона була, тепер залишилась в історії після приходу на нашу землю рашистських окупантів. Авіація рф обстріляла найбільший літак у світі 27 лютого у Гостомелі. Було здійснено 5 авіанальотів, внаслідок чого єдиний екземпляр АН-225 було знищено. На жаль, відновленню він не підлягає.


Уперше побачивши зруйнований лайнер, Олександр Галуненко порівняв втрату цього літака з втратою дитини, адже для нього “Мрія” була його дітищем. Мало хто знає, але льотчик не тільки був пілотом лайнера, але й брав участь у будівництві літака, давав консультації інженерам та команді. 

Чому “Мрію” не встигли врятувати?

Як повідомила речниця підприємства Лариса Дроздова, Ан-225 Мрія після ремонту двигуна мав вилетіти з Гостомеля вранці 24 лютого, але не встиг, тому що закрили небо.

 

– Ми не змогли підняти в небо Мрію, тому що о 05.00 24 лютого війська РФ почали бомбардувати аеропорти та аеродроми України, і держпідприємство Антонов ризикувало втратити 20 життів екіпажу літака, – пояснила Лариса Дроздова.

 

Однак за словами командира АН-255 “Мрія” Дмитра Антонова відомо, що для евакуації “Мрії” та інших літаків державного підприємства “Антонов” з аеродрому у Гостомелі вже був готовий аеропорт у Німеччині, і літаки готові були вилетіти будь-якої миті. Однак не було відповідної команди від керівництва “Антонова”.

“26 січня аеропорт у Лейпцигу справді запропонував свої стоянки для усього парку наших літаків. Для їх переміщення потрібно було ухвалити рішення. Чесно кажучи, я не знаю, у чому саме були нюанси у його ухваленні, фінансові чи політичні. Знаю лише, що пропозиція німців одразу не була прийнята українською стороною, продовжувалися якісь переговори. Наші літаки могли вилетіти з Гостомеля будь-якої миті, бо нас були готові приймати. Окрім Ан-2252, на якому замінювали двигун (і це не було великою проблемою для того, щоби він злетів на п’яти двигунах), були ще повністю справні Ан-26 і Ан-74”, – зазначив Дмитро Антонов.

 

Служба безпеки Україн повідомила 18 жовтня, що розслідує знищення літака АН-225 «Мрія» під час бойових дій на Київщині.

 

Згідно з позицією слідства, керівництво державного підприємства “Антонов” “не вжило усіх необхідних заходів для його збереження”. Правоохоронці провели низку обшуків у рамках відповідної справи.

 

“Розслідування встановило, що службові особи, незважаючи на застереження державних органів, не вжили належних заходів до збереження літака. Також окремі працівники підприємства тривалий час перешкоджали Силам оборони в організації протиповітряної та наземної охорони літовища. Усе це призвело до знищення АН-225 та ще кількох літаків”, – йдеться в заяві.

 

Відомо, що державний концерн “Укроборонпром” 29 березня повідомив, що відсторонив Сергія Бичкова від виконання повноважень генерального директора держпідприємства «Антонов», яке входить до складу концерну. Зараз посаду займає Євген Гаврилов.

 

Євген Гаврилов 7 листопада заявив про початок будівництва другого літака Ан-225 “Мрія”. У цеху підприємства зберігся недобудований фюзеляж “сестри” “Мрії”, роботу над яким відновили.

“Роботи над новим літаком ведуться у секретному місці. Другий Ан-225, який так і не був добудований, буде забезпечений частинами літака, що був зруйнований і новими деталями”, – розказав Гаврилов.

 

За даними видання Bild, німецький аеропорт Лейпциг/Галле допоможе зібрати пожертви на будівництво нового АН-225.

 

У свою чергу, проти будівництва нової “Мрії” виступив авіаконструктор Анатолій Вовнятко. У своєму зверненні до Президента України Зеленського В., Міністра оборони України Резнікова О. та Головнокомандувача Збройних сил України Залужного В. він зазначив наступне:

 

“У зв’язку з військовими діями на території України, ЗСУ терміново потрібні різні типи військово-транспортних літаків для перевезення озброєння, воїнів, техніки, медичного обладнання та інших вантажів. На жаль, за останні 30 років державне підприємство “Антонов” не поставило жодного літака для ЗСУ.”

 

“Незрозуміло, навіщо рухатися в минуле, а не в майбутнє?” – прокоментував Вовнятко заяву очільника ДК “Укроборонпром” Юрія Гусєва про відбудову нової “Мрії”.

 

“Керівництво ДК “Укроборонпром” заздалегідь знало, що 24.02.2022 рашисти нападуть на Україну, але нічого не зробило, щоб з аеродрому Гостомеля були евакуйовані всі літаки. В результаті не тільки літак АН-225 «Мрія» було зруйновано, а ще декілька, а частина літаків отримала значні пошкодження: АН-26, АН-28, АН-74 та АН-22 «Антей», АН-132D. А всі їх розповіді, що не було одного двигуна на Ан-225 – це відмазка. Літак АН-124 неодноразово літав на 3-х двигунах, а АН-225 – на 5-х.” – зазначив у своєму зверненні Анатолій Вовнятко.

 

“Мрія” стала символом незламності України. Про неї згадують у піснях, створюють маленькі плюшеві копії літака, пишуть численні матеріали. Наша “Мрія” залишиться у серцях кожного українця, як символ і образ сили, потужності та величності України. Рашисти можуть знищити “Мрію”, обламавши їй крила, але вони ніколи не зможуть знищити нашу Мрію бути вільними людьми і будувати сильну і незалежну Україну. Тому ми переможемо! Слава Україні! Слава ЗСУ!

А ви підтримуєте відновлення українського АН-255 “Мрія”?

 

Коментарі у Facebook
Поділиться новиною
Share on Facebook
Facebook
Pin on Pinterest
Pinterest
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin