Законопроєкт 4298 згортає децентралізацію і призведе до втрати допомоги європейських партнерів

Ухвалення законопроєкту №4298 передбачає згортання реформи децентралізації та може призвести до втрати Україною фінансової допомоги від європейських партнерів за програмою Ukraine Facility.
Про це заявила народний депутат VII та VIII скликань, радниця голови Асоціації міст України Віталія Кличка Оксана Продан у колонці “Української правди“.
За її словами, запровадження запропонованої редакції №4298 суперечить всім зобов’язанням України в частині продовження реформи з децентралізації, порушує Європейську хартію місцевого самоврядування та повертає умови самоврядування в часи регіоналів.
Ухваленням цього законопроєкту парламентарі начебто вирішили «виконати» індикатор Плану для Ukraine Facility, який передбачає реформування територіальної організації виконавчої влади з метою продовження реформи децентралізації. Але положення законопроєкту, навпаки, призведуть до згортання децентралізації і, відповідно, фінансування за програмою Ukraine Facility, наголошує радниця голови АМУ.
“Автори законопроекту свідомо перенесли всі відверто негативні для України і кожного українця норми в прикінцеві та перехідні положення. Зроблено це з метою ошукати як європейських партнерів, так і українських громадян. На сайті парламенту досі відсутня офіційна версія нової редакції проєкту №4298, яку автори вчергове пропонують парламенту до розгляду. Розрахунок на те, щоб ніхто в Україні та ЄС не встиг прочитати проєкт в цілому до його розгляду”, – вважає Продан.
По-перше, місцеві держадміністрації (МДА) не реформуються, в них зберігаються галузеві повноваження. Це не координація, а повноцінне управління, до якого додається право нагляду та зупинки без суду рішень муніципалітетів. Ця сукупність ставить під загрозу реалізацію рекомендації європейців щодо громад-юридичних осіб, наголошує Оксана Продан.
По-друге, законопроєкт зберігає норми, до яких висловлював застереження Секретаріат Конгресу Ради Європи – про велику кількість повноважень МДА. А також відтерміновує на невизначений час вимогу про розмежування повноважень. І по-третє, законопроєкт ігнорує всі зауваження АМУ та згортає реформу з децентралізації, підкреслює вона.
Що таке Програма підтримки економіки Ukraine Facility?
Програму підтримки економіки Ukraine Facility європейські країни створили для фінансової допомоги Україні й для проведення реформ. Зважаючи на те, що однією (якщо не єдиною) з найуспішніших після 2014 року реформ стала реформа децентралізації, важливим є її продовження.
Європейці радять чітко розмежувати повноваження, зміцнити відповідні внутрішні структури муніципалітетів, забезпечити пропорційну систему нагляду за місцевими органами влади відповідно до Європейської хартії місцевого самоврядування. Такі положення передбачені в Ukraine Facility одним реченням, отже мали б проводитись одночасно.
Отже, поки в Україні всі підтримують один одного заявами й деклараціями про єднання, Європа об’єднала свою невійськову фінансову допомогу Україні в Ukraine Facility й профінансує державу виключно в разі проведення Україною реформ, які повинні зберігати демократію та наближати країну до спроможності забезпечити себе саму. При цьому оцінювати проведення реформ європейці будуть за індикаторами, запропонованими Урядом України. І навіть не зважаючи на те, що План Україна розроблявся з порушеннями Регламенту й частково “перекрутив” Ukraine Facility, наші партнери його підтримали й фінансують.
Чи можна приймати законопроєкт?
Категорично ні. Не варто навіть виносити на Комітет, зважаючи на відсутність проєкту на сайті, висновків до нього європейських партнерів та однозначний негативний висновок Асоціації міст України з постатейними експертними зауваженнями.
Чи Україна вже втратила можливості Ukraine Facility через проєкт №4298?
Ні, але втрачає.
Як виправити ситуацію?
Народним депутатам України, справді зацікавленим в продовженні розвитку місцевого самоврядування, необхідно внести до Верховної Ради України короткий законопроєкт для створення домірної системи забезпечення законності в діяльності органів місцевого самоврядування, як це передбачено в індикаторі Плану для Ukraine Facility. Яким встановити обов’язок місцевих адміністрацій координувати 26 контролюючих територіальних органів виконавчої влади при реалізації державної політики. Та навести лад в існуючій системі нагляду й контролю, в якому сьогодні одна рука не знає, що робить інша, й обидві тягнуться за батогом до місцевого самоврядування.
Маємо продовжувати реформу з децентралізації одночасно з боротьбою проти агресора. Тому вже сьогодні потрібно створити в Комітеті відкриту робочу групу для підготовки комплексного законопроєкту про розмежування повноважень, який є наступним, на 2026 рік, індикатором в цій сфері. Маємо перемогти росію та зберегти демократичні надбання, щоб не перетворитись в дракона.