Вінниця
24.05.2024
14.52° C
Вгору

Авто та побутова техніка здешевшають: Україна відновить контейнерні перевезення морем

Упродовж двох-трьох тижнів Україна може відновити контейнерні перевезення морем, а згодом ще й поромні, заявив заступник міністра розвитку громад, територій та інфраструктури Юрій Васьков.

Наскільки це буде позитивним моментом для української економіки в умовах війни?

Коли відновиться автомобільне та залізничне поромне сполучення в Україні

За словами Юрія Васькова, п’ять контейнерних терміналів готові приймати контейнерні вантажі. Зараз ці потужності залучені до перевалки аграрної та іншої продукції, але контейнери все ж у пріоритеті.

Заступник міністра також зауважив, що впродовж двох тижнів може відновитися автомобільне поромне сполучення, а за два місяці – залізничне поромне сполучення.

Поромне сполучення з Румунією

Ірина Коссе, провідна наукова співробітниця Інституту економічних досліджень та політичних консультацій, наголосила, що наразі складно оцінити доцільність поромного перевезення, адже уряд не надав про це додаткової інформації.

Проте поромні перевезення – це той самий автомобільний чи залізничний пункт пропуску, але річкою. Тобто фура з українського боку проходить митний і прикордонний контроль, заїжджає на пором, цим поромом переїжджає річку Дунай і опиняється на території Румунії. Далі з’їжджає з порома і їде своїм маршрутом.

– Для України це означатиме ще один пункт пропуску, який працює. Це збільшення нашої пропускної потужності в бік румунських портів. Це, безумовно, плюс для економіки, – наголошує Ірина Коссе.

Економічний зиск від поромних перевезень поки що складно порахувати, тому що такі перевезення займають більше часу, ніж звичайні автомобільні. Плюс це додаткова оплата за користування поромом.

Перевезення поромом будуть мати попит, якщо на автомобільних пунктах пропуску на румунському кордоні стоятимуть величезні черги з вантажівок. Тоді так, їм краще поїхати на поромну переправу.

Так само доцільно скористатися поромною переправою, якщо так для автівок буде ближче і швидше перетнути кордон, ніж їхати далеко на автомобільний пункт.

– Хоча, мені здається, що економічна доцільність поромних перевезень сумнівна, – говорить Ірина Коссе.

Залізничні поромні перевезення

Те саме стосується і залізничних поромних перевезень, зауважує експертка з інфраструктури. З одного боку, це все ж таки розширює можливості для залізниці, адже з України у бік румунських портів їде багато вагонів, і на кордоні вони накопичуються. А поромна переправа стане для потягів ще одним пунктом пропуску – тобто збільшаться обсяги перевезень.

З іншого боку лишаються ті самі проблеми – це здорожчання перевезень, бо пором треба оплачувати. Більше часу триватиме оформлення залізничних вагонів, бо їх багато.

– Мені поки що складно оцінити економічну доцільність. Проте якщо уряд над цим працює, то напевне є якісь заклики від бізнесу щодо відновлення саме поромного виду перевезення, – наголошує Ірина Коссе.

Відновлення контейнерних перевезень

Обсяги контейнерних перевезень станом на сьогодні дуже далекі від тих, які ми мали до повномасштабного вторгнення Росії. Контейнери зазвичай їхали через одеські глибоководні порти – через Південний, Чорноморськ та порт Одеса. З блокадою Чорного моря весь цей потік припинився, і станом на сьогодні одеські порти контейнерами не займаються, говорить Ірина Коссе.

Цей потік трохи змогли перенаправити на дунайські порти, наприклад Ізмаїл і Рені. Вони працюють із контейнерами, але все одно потужностей не вистачає. Хочеться, щоб наші великі порти, з великими терміналами і кваліфікованим персоналом, відродилися і працювали.

Імпорт контейнерами

За словами експертки з інфраструктури, контейнерні перевезення дуже важливі для імпорту в Україну. Зазвичай контейнерами возять товари у тарі (коробках), побутову техніку та навіть автомобілі.

На думку Ірини Коссе, якщо повноцінно відновляться контейнерні перевезення, то однозначно відбудеться здешевлення імпортної продукції.

– Також здешевлення відбудеться внаслідок того, що контейнерні перевезення тепер будуть покривати механізмом страхування перевезень Unity Facility, яка використовується для зерна. Якщо до цього страховка покривала лише зернові вантажі, то тепер її розширили на інші види вантажів, зокрема й контейнери, – наголосила Ірина Коссе.

За її словами, тепер важливо домовитися з контейнерними лініями, щоб вони погодилися присилати до наших портів свої судна.

Коментарі у Facebook
Поділиться новиною
Share on Facebook
Facebook
Pin on Pinterest
Pinterest
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin