У пошуках барського птаха: науковці з Вінниччини та Харківщини продовжують експедиції Україною
Команда проєкту «Відродження традицій Барської кераміки v.3.0», підтримувана Українським культурним фондом, активно продовжує пошук і систематизацію наших чудових гончарних виробів, розпочаті 2018 року. З того часу було відвідано понад 30 фондосховищ музеїв (від місцевих до національних), етнографічні світлиці закладів освіти, будинків культури. Гостювали пошуковці і у мешканців Вінниччини, Хмельниччини, Київщини, Львівщини, Тернопільщини, Полтавщини, приватних колекціонерів. Із щирим захватом вони торкались рідних сліпучобілих виробів барських гончарів, з яких світили «зірки» і «сонця», пишались букети й вазони, гарцювали відважні вершники й прогулювались закохані під обіймами крил гордого птаха, який, сидячи на квітучій гілці, був оберегом цього раю! Фотографували, виміряли, записували історію появи, щоб кращі зі знайдених експонатів увійшли до новоствореного сайту «Віртуальний 3-D музей Барської кераміки» та започаткованого народного музею Барської кераміки, переглянути який можна за лінком: https://barceramic.org.ua/.
Успіх започаткованого надихає і цього літа географія пошуку для команди мистецтвознавців, науковців, громадських активістів, майстрів-гончарів охопила всю Україну, адже барський «птах на квітучій гілці» полюбився багатьом нашим співвітчизникам. У трьох масштабних експедиціях учасники групи побували у знаних всією спільнотою науковців-етнографів Полтавському краєзнавчому музеї імені Василя Кричевського, Кам’янець-Подільському державному історичному музеї-заповіднику, Лабораторії етнології Кам’янець-Подільського національного університету ім. І. Огієнка, Музеї етнографії і художнього промислу НАН України (м. Львів), львівському Музеї народної архітектури і побуту ім. К. Шептицького, Могилів-Подільському центрі народної творчості, Музеї гончарства с. Коболчин. Провідниками для них був доктор культурології, завідувач кафедри музейно-туристичної діяльності ХДАК, науковий консультант проєкту «Відродження традицій Барської кераміки v.3.0» Анатолій Щербань.
Не менш цікаві знахідки чекали у музеях Барського будівельного ліцею, бібліотеки с. Снітків, гімназії с. Степанки Муровано-Куриловецької селищної ради, Жмеринському міському історичному музеї, краєзнавчому музеї Тиврівської селищної ради, садибі Антоніни Селфіонової (мешканки с. Журавлівка Барської громади, яка не лише гостинно прийняла команду проєкту, а й подарувала старовинну баньку Народному музею Барської кераміки) та іще понад 15 населених пунктах Вінниччини і Хмельниччини, що були відвідані в рамках цьогорічного етапу експедиції.
Як зазначили очільники проєкту Роман Григор’єв та Ірина Дєдова, найбільшою радісною несподіванкою експедиційних мандрівок стало знаходження часто виготовлюваного у Барі антропоморфного посуду для напоїв: плішка-панянка (колекція Анатолія Швеця) і банька з носиком (або ж чайник), яким пишається Музей гончарства с. Коболчин. Такий посуд був святковим, за ним «полювали» у базарні дні господаровиті подоляни, бо був він окрасою як мисників, так і празникового столу! А постійна учасниця експедицій, експертка проєкту, знана вінницька гончарка Вікторія Ніколаєва уже втілює задум виготовлення серії подібних виробів, які піднімуть настрій і апетит кожному, хто ними користуватиметься.
Як обіцяють учасники проєкту, подібні експедиції триватимуть і надалі, адже Барська кераміка була однією із популярних товарів для експорту. Тому творча група «Відродження традицій Барської кераміки» уже накреслює для себе нові маршрути для вдалих пошуків і чудових знахідок. А поки ж запрошують ознайомитися зі знахідками цьогорічного та попередніх етапів експедицій у Віртуальному музеї Барської кераміки створеному та оновленому за підтримки Українського культурного фонду (доступ за лінком: https://barceramic.org.ua/)