Серед жінок віком від 18 до 29 років кожна третя є залежною від нікотину
Серед жінок віком від 18 до 29 років фактично кожна третя є залежною від нікотину (28,4%), свідчить опитування КМІС спільно із ГО «Життя».
Загалом 14,8% жінок сказали, що вживають тютюн та нікотин. Для порівняння, в 2019 році таких було 9,8%. Водночас дослідники кажуть, що дані цих опитувань не можна порівнювати прямо, оскільки під час досліджень використовували різні методики, та все ж тенденцію можна відстежити.
У КМІС зазначають, що рівень паління залишається стабільним серед українців і відсоток курців майже не змінюється в порівнянні з попередніми опитуваннями, але є тенденція до зростання споживання нікотину й тютюну саме серед жінок. Також жінки частіше, ніж чоловіки, вживають вживають тютюнові вироби для електричного нагрівання («айкоси», 27 % проти 13 %) та електронні сигарети (25 % проти 11 %).
«Ми вперше спостерігаємо паритет між споживачами тютюну та нікотину серед чоловіків та жінок у групі 18– 29 років. Проте якщо для чоловіків зберігається сталість показників, то для жіночого населення відбулося значне зростання», – коментують у КМІС.
Майже чверть українців (24,5%) назвали себе щоденними курцями, серед них 36% чоловіків і 15% жінок. Загалом 30% респондентів сказали, що вони вживають тютюнові чи нікотинові вироби.
Серед щоденних споживачів 79% курять сигарети промислового виробництва. Також 18% сказали, що користуються «айкосами», а 14% – електронними сигаретами. Вживання двох останніх видів більше поширене серед молоді від 18 до 29 років: 37% користуються «айкосами», а 36% – електронними сигаретами.
Дослідники також зазначають, що саме молоде населення віком від 18 до 29 років найбільше звертає увагу на рекламу тютюну й нікотину, яка здебільшого заборонена (73%). Цей показник знижується з віком (серед респондентів у віці 70 років і старше лише 19% звертають увагу на рекламу). Найчастіше тютюнові й нікотинові вироби помічають на місцях торгівлі (32%), банерній рекламі в інтернеті (23%) і персональних сторінках у соцмережах (20%). Рекламу на вулиці бачили 14%.
У ГО «Життя» вважають, що «тютюнова індустрія і маркетинг повертають тютюнову епідемію серед молоді». Втім, більшість українців підтримують антитютюнові заходи, які могли б запобігти вживання тютюну молоддю.
Зокрема заборону реклами реклами брендів електронних пристроїв для куріння та електронних сигарет підтримує 79% опитаних, а заборону видимого розміщення пачок тютюнових виробів у місцях торгівлі – 77%. Дві третини підтримує заборону ароматизованих тютюнових виробів (67 %) і підвищення податків, щоби зменшити цінову доступність для дітей (65%).
Опитування проводили в листопаді – грудні 2023 року серед 2000 респондентів. Із повною версією дослідження можна ознайомитися за посиланням.