Вінниця
22.12.2024
-1.46° C
Вгору

“Вони можуть розстріляти “Мрію”, але вбити волю їм не вдасться”: все про український символ незламності

Увесь світ знає про українську “Мрію” — найбільший та найпотужніший транспортний літак з максимальною спорядженою масою 640 000 кг. Був створений київським КБ імені Антонова. Розробка літака почалась у 1985 році та тривала рекордно короткий час — 3,5 роки: АН-225 “Мрія” здійснила свій перший політ уже в грудні 1988 року. Головний конструктор — Віктор Ілліч Толмачов. “Мрія” була єдиним екземпляром у своєму виді. Кодове ім’я НАТО — “Козак” (англ. Cossack).

 

Першочергово літак створювався для перевезення компонентів ракет-носіїв “Енергія” й космічного корабля “Буран”. Проте до моменту завершення будівництва всі необхідні рейси з транспортування виконав літак ВМ-Т “Атлант”. Українська “Мрія” тільки перевезла “Буран” у Паризький авіасалон із здійсненням кількох показових польотів на Байконурі. 

Після розпаду радянського союзу, коли закрилась програма “Енергія-Буран”, у 1990 році літак був переміщений в ангар, де були демонтовані його двигуни для подальшого їх використання на літаках АН-124. 

До початку нового тисячоліття літак був законсервований, поки знову не виникла потреба у важких та габаритних перевезеннях. У січні 2002 року українська “Мрія” знову здійняла свої великі крила у небо, щоб доставити 187,5 тон продуктів харчування для американських військових зі Штутгарта до королівства Оман. Відтоді літак повернувся у стрій і працював на рейсах з транспортування дуже габаритних вантажів, які раніше не було можливості перевезти у повітряному просторі (локомотиви, 150-тонні генератори тощо). Можливість швидкого транспортування великогабаритних вантажів, що необхідні постраждалим від стихійних лих, забезпечило літаку репутацію цінного помічника для гуманітарних організацій.

Коли розпочалась пандемія Covid-19, “Мрія” була дуже затребуваною для транспортування великої кількості медичного вантажу. Зокрема, “Мрія” доставила 110 тонн комплектів для тестування на COVID-19 в австрійське місто Лінц з Китаю. Також літак був задіяний для перевезення предметів медичного призначення в обсягах, що не можна порівняти з іншими літаками на рейс, і тільки в 2020 році перевіз понад 1300 тонн медичних і гуманітарних вантажів.

Ан-225 перевіз найдовший вантаж в історії повітряного транспорту. Дві лопаті вітряка завдовжки 42,1 м кожна були доставлені літаком з Китаю до Данії для проведення спеціальних випробувань.

 

Окрім цього АН-225 побив рекорд з вантажопідйомності з показником 253,8 тонни. Загалом “Мрія” побила 240 рекордів,що є абсолютно безпрецедентним випадком в авіації. За це була внесена у 2004 році Міжнародною федерацією аеронавтики у Книгу рекордів Гіннесса.

 

Розміри літака-гіганта були просто вражаючими: довжина сягала 84 метри. Якщо порівняти з висотою багатоповерхівки, то це приблизно як 25-поверхова будівля. Висота літака – 18 метрів. Розмах крила залізного птаха був 98,4 метрів. Це майже довжина футбольного поля. Часто бувало, що АН-225 “не вміщався” в аеропорту, і його залишали просто на злітній смузі. Адже площа його крила становила 905 квадратних метрів.

 

 

Пальне “Мрії” розміщувалось у вісімнадцяти баках-кесонах, по три на кожний двигун. Загальна місткість всіх паливних баків складає 405 000 л. Розхід палива залежить від навантаження. За політ у крейсерському режимі Ан-225 витрачав від 15,9 тонн пального на годину. Вага одного двигуна становила 4 тони. Усього літак ма 6 двигунів, кожен з яких на старті мав потужність в 12,5 тис кінських сил.

Літак міг залишатися в повітрі до 18 годин і долати відстань до 15 тисяч кілометрів за рейс. Ан-225 мав 32 колеса: чотири на двох передніх опорах та 28 – в основному шасі. З початку експлуатації” Мрія” провела у небі 3740 годин — це приблизно 1,87 млн км відстані (або 46 разів довкола Землі по екватору). 

За своє життя легендарний літак відвідав біля 90 країн та приземлявся в 184 аеропортах. Для керування літаком такого масштабу потрібно лише 6 членів екіпажу. Кабіна розрахована на команду, до якої входять: командир, другий пілот, старший бортінженер, бортінженер, штурман і радист. Наявне також приміщення для другого екіпажу. Цікавим фактом є те, що цим літаком могли управляти тільки льотчики-випробувачі. За словами Євгена Галуненко, льотчика-випробувача ДП “Антонов”, загалом в Україні 5 тис льотчиків цивільної авіації, також є 1,5 тис військових льотчиків, але льотчиків-випробувачів — лише 30 чоловік.


Цікаво! У світі є ще одна “Мрія”: копія легендарного літака кружляє у повітрі одного з міст Німеччини. Єдиний нюанс – літак у 16 разів менший, але є точною копією АН-225. Німецький конструктор з Нюрберга Майкл Шпейєр створив копію нашого літака, використовуючи креслення оригіналу. Побудова копії зайняла майже стільки ж часу, скільки й будівництво справжнього лайнера!

Вага міні-гіганта становить 93 кілограми, має чотири турбореактивні двигуни, баки з паливом розраховані максимум на 8 літрів. Довжина німецької “Мрії” становить 5,3 метра, а розмах крил – 5,8 метра.

Цікавим фактом є те, що літак спочатку мав називатися інакше. Як зазначав Олександр Галуненко, герой України, перший льотчик-випробувач найбільшого в світі літака АН-225 “Мрія”, одним з варіантів була назва “Людмила”. У підприємстві вже був в експлуатації важкий транспортний літак АН-124 “Руслан”, деякі комплектуючі деталі якого були використані в АН-255, якому планували дати символічну назву “Людмила” до пари “Руслану”. Проте в останній момент українському лайнеру вирішили дати тепер уже відоме на увесь світ ім’я “Мрія”.

На жаль, наша крилата “Мрія” у тому вигляді, якому вона була, тепер залишилась в історії після приходу на нашу землю рашистських окупантів. Авіація рф обстріляла найбільший літак у світі 27 лютого у Гостомелі. Було здійснено 5 авіанальотів, внаслідок чого єдиний екземпляр АН-225 було знищено. На жаль, відновленню він не підлягає.


Уперше побачивши зруйнований лайнер, Олександр Галуненко порівняв втрату цього літака з втратою дитини, адже для нього “Мрія” була його дітищем. Мало хто знає, але льотчик не тільки був пілотом лайнера, але й брав участь у будівництві літака, давав консультації інженерам та команді. 

Чому “Мрію” не встигли врятувати?

Як повідомила речниця підприємства Лариса Дроздова, Ан-225 Мрія після ремонту двигуна мав вилетіти з Гостомеля вранці 24 лютого, але не встиг, тому що закрили небо.

– Ми не змогли підняти в небо Мрію, тому що о 05.00 24 лютого війська РФ почали бомбардувати аеропорти та аеродроми України, і держпідприємство Антонов ризикувало втратити 20 життів екіпажу літака, – пояснила Лариса Дроздова.

Однак за словами командира АН-255 “Мрія” Дмитра Антонова відомо, що для евакуації “Мрії” та інших літаків державного підприємства “Антонов” з аеродрому у Гостомелі вже був готовий аеропорт у Німеччині, і літаки готові були вилетіти будь-якої миті. Однак не було відповідної команди від керівництва “Антонова”.

“26 січня аеропорт у Лейпцигу справді запропонував свої стоянки для усього парку наших літаків. Для їх переміщення потрібно було ухвалити рішення. Чесно кажучи, я не знаю, у чому саме були нюанси у його ухваленні, фінансові чи політичні. Знаю лише, що пропозиція німців одразу не була прийнята українською стороною, продовжувалися якісь переговори. Наші літаки могли вилетіти з Гостомеля будь-якої миті, бо нас були готові приймати. Окрім Ан-2252, на якому замінювали двигун (і це не було великою проблемою для того, щоби він злетів на п’яти двигунах), були ще повністю справні Ан-26 і Ан-74”, – зазначив Дмитро Антонов.

Служба безпеки Україн повідомила 18 жовтня 2022 року, що розслідує знищення літака АН-225 «Мрія» під час бойових дій на Київщині.

Згідно з позицією слідства, керівництво державного підприємства “Антонов” “не вжило усіх необхідних заходів для його збереження”. Правоохоронці провели низку обшуків у рамках відповідної справи.

“Розслідування встановило, що службові особи, незважаючи на застереження державних органів, не вжили належних заходів до збереження літака. Також окремі працівники підприємства тривалий час перешкоджали Силам оборони в організації протиповітряної та наземної охорони літовища. Усе це призвело до знищення АН-225 та ще кількох літаків”, – йдеться в заяві.

Відомо, що державний концерн “Укроборонпром” 29 березня 2022 року повідомив, що відсторонив Сергія Бичкова від виконання повноважень генерального директора держпідприємства «Антонов», яке входить до складу концерну. Зараз посаду займає Євген Гаврилов.

 

Євген Гаврилов 7 листопада 2022 року заявив про початок будівництва другого літака Ан-225 “Мрія”. У цеху підприємства зберігся недобудований фюзеляж “сестри” “Мрії”, роботу над яким відновили.

“Роботи над новим літаком ведуться у секретному місці. Другий Ан-225, який так і не був добудований, буде забезпечений частинами літака, що був зруйнований і новими деталями”, – розказав Гаврилов.

За даними видання Bild, німецький аеропорт Лейпциг/Галле допоможе зібрати пожертви на будівництво нового АН-225.

У свою чергу, проти будівництва нової “Мрії” виступив авіаконструктор Анатолій Вовнятко. У своєму зверненні до Президента України Зеленського В., Міністра оборони України Резнікова О. та колишнього Головнокомандувача Збройних сил України Залужного В. він зазначив наступне:

“У зв’язку з військовими діями на території України, ЗСУ терміново потрібні різні типи військово-транспортних літаків для перевезення озброєння, воїнів, техніки, медичного обладнання та інших вантажів. На жаль, за останні 30 років державне підприємство “Антонов” не поставило жодного літака для ЗСУ.”

“Незрозуміло, навіщо рухатися в минуле, а не в майбутнє?” – прокоментував Вовнятко заяву очільника ДК “Укроборонпром” Юрія Гусєва про відбудову нової “Мрії”.

“Керівництво ДК “Укроборонпром” заздалегідь знало, що 24.02.2022 рашисти нападуть на Україну, але нічого не зробило, щоб з аеродрому Гостомеля були евакуйовані всі літаки. В результаті не тільки літак АН-225 «Мрія» було зруйновано, а ще декілька, а частина літаків отримала значні пошкодження: АН-26, АН-28, АН-74 та АН-22 «Антей», АН-132D. А всі їх розповіді, що не було одного двигуна на Ан-225 – це відмазка. Літак АН-124 неодноразово літав на 3-х двигунах, а АН-225 – на 5-х.” – зазначив у своєму зверненні Анатолій Вовнятко.

“Мрія” стала символом незламності України. Про неї згадують у піснях, створюють маленькі плюшеві копії літака, пишуть численні матеріали. Наша “Мрія” залишиться у серцях кожного українця, як символ і образ сили, потужності та величності України. Рашисти можуть знищити “Мрію”, обламавши їй крила, але вони ніколи не зможуть знищити нашу Мрію бути вільними людьми і будувати сильну і незалежну Україну. Тому ми переможемо! Слава Україні! Слава ЗСУ!

А ви підтримуєте відновлення українського АН-255 “Мрія”?

Коментарі у Facebook
Поділиться новиною
Share on Facebook
Facebook
Pin on Pinterest
Pinterest
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin