Вінниця
01.11.2024
8.75° C
Вгору

Офіс туризму Вінниці розпочав обговорення програми підтримки книжкових видань про місто

У Вінниці почали працювати над розробкою майбутньої Програми підтримки книжкових видань про Місто ідей. Її мета – стимулювати видання якісної й різноманітної промоційної та сувенірної друкованої продукції, спрямованої на поширення знань про Вінницю і регіон, їхню історико-культурну спадщину, туристичний потенціал тощо.

21 червня відбулося перше засідання робочої групи, до якої увійшли депутати Вінницької міської ради, представники виконавчих органів міста, музейних, архівних та бібліотечних закладів, а також Офісу туризму Вінниці.

Подія відбулася у Центральній міській бібліотеці ім. І. Бевза, де присутні обговорили мету та завдання майбутньої Програми, моделі проведення конкурсу та принципи відбору книжкових видань про наше місто. Також учасники робочої групи познайомилися із досвідом впровадження Чернівецької міської програми підтримки книговидання імені бургомістра Антона Кохановського, яку представила начальниця відділу комунікацій Чернівецької міської ради Оксана Меленко. Ця Програма не працювала у роки пандемії COVID-19 та з початком повномасштабної війни в Україні, але надалі її планують продовжити.

«Програма дійсно популярна в Чернівцях: за два роки з’явилося 37 гарних видань, – розповіла Оксана Меленко. – Ми працюємо тільки з чернівецькими видавництвами, і діємо за принципом співфінансування: міська рада дає 80% коштів і при цьому отримує 20% від тиражу. На початку 2016 року бюджет Програми складав 200 тисяч гривень, потім його збільшили до 400 тисяч гривень. Максимальний тираж, який у нас був – це 300 примірників книги “Янголи букового краю” (про буковинців, які віддали життя за Україну). А найдорожчим були “Чернівці в деталях”, художній альбом “Чернівці” і “Чернівці в поштових листівках”. Видавництва зацікавлені, і в нас вже є три звернення щодо перевидання».

Нагадаємо, що перед цим, наприкінці квітня, у Вінниці організували експертну зустріч з представниками місцевих видавництв, освітніх і культурних інституцій, а також активних популяризаторів Вінниці через книжки та мережу. Учасники тієї зустрічі відмітили, що хоча в реаліях війни тираж і найменування книжок в Україні значно знизилися, однак видавнича галузь продовжує відчувати великий попит на літературу, яка розкриває для українців їхню власну культуру та історію. Багато читачів свідомо почали відмовлятися від російськомовних видань, а це пожвавлює ринок перекладної літератури та оригінального нон-фікшну.

«Нині новим викликом для нас стала міжнародна політика – сьогодні у світі до України прикуто дуже багато уваги. І коли вони приїжджають, то через культуру, їжу, мову, історію хочуть нас зрозуміти. І ми маємо розуміти, як доносити інформацію про нас, про українську культуру, про те, що сьогодні нас єднає, і за що ми, власне, боремося. Тому ми переконані, що профільна програма підтримки книжкових видань про Вінницю може стимулювати діяльність видавничих суб’єктів, а також підтримати талановитих авторів, дослідників, письменників, художників – всіх тих, хто сьогодні популяризує Вінницю, Вінницьку область, Поділля і зрештою Україну», – зазначив голова робочої групи, заступник міського голови Андрій Очеретний.

Прикметно, що за останні роки за підтримки Вінницької міської ради було реалізовано чимало цікавих книжкових проєктів про місто та регіон. Зокрема, у рамках конкурсу «Бюджет громадських ініціатив» з’явилися три іміджеві видання: «Легенди та історії Вінниці», «Вінниця – місто послідовників М.І. Пирогова» та «Вінниця в мистецтві художнього слова». Переважна більшість такого роду видань на 100% друкується коштом місцевих бюджетів або спонсорів і, відповідно, вони не можуть продаватися. Ці книги потрапляють в книгозбірні і частково – в подарункові набори різних інституцій та місцевих органів, однак практично відсутні в роздрібній торгівлі. Водночас суб’єкти видавничої діяльності у таких випадках здебільшого виконують лише функції друкарень, тож видавничий ринок Вінниці майже не представлений на національному рівні і ще більше потерпає від кризових явищ, спричинених спочатку пандемією, а зараз – війною. Утім, враховуючи існуючий потенціал (станом на початок 2022 року на території вінницької громади налічувалося 92 суб’єкти видавничої справи, і близько 10 з них видавали або продовжують друкувати книжки про місто і регіон), і виникає потреба в окремій програмі підтримки книжкових видань про Вінницю.

«Я переконаний, що у Вінниці вдосталь талановитих авторів, редакторів, ілюстраторів і менеджерів видавничої справи, щоб ми могли в найближчі роки вибудувати нову модель стимулювання цікавих та якісних книжок про місто і регіон, які можна потім перекладати (не тільки на англійську, а й на інші мови). Попри те, що ми живемо в епоху цифровізації, нам конче потрібно випускати іміджеву і популярну друковану літературу, яка б гідно представляла Місто ідей на різних майданчиках – у читальних залах, на книжкових фестивалях, у дипломатичних установах і в книгарнях. Зрештою, зовсім скоро плануємо відкрити наш центр туристичної інформації на базі Туристичного хабу на Соборній, 89, а його було б важко уявити без книжок, альбомів чи путівників про Вінницю й Вінниччину, видатні пам’ятки та земляків», – зазначив Андрій Очеретний.

Учасники робочої групи сформували базові принципи до відбору книжок і планують наступного місяця обговорити попередній перелік заходів, які передбачатиме програма. Проєкт нової програми представлять вінничанам для обговорення наприкінці цього літа.

Зауважимо, що розробка Програми підтримки книжкових видань про Вінницю передбачена Стратегією розвитку туризму міста Вінниці до 2030 року. А в самому документі сповідуватиметься принцип «економічного патріотизму» – надання підтримки суб’єктам книговидавничої справи, зареєстрованим на території вінницької громади.

Коментарі у Facebook
Поділиться новиною
Share on Facebook
Facebook
Pin on Pinterest
Pinterest
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin